Selasa, 15 Agustus 2017

Hal-hal yang disukai Allah, Nabi dan Para Sahabat

Pada suatu hari Rasulullah SAW duduk bersama sahabat-sahabatnya dan bertanya kepada mereka bermula di tanyakan kepada Sayyidina Abu Bakar: "Apa yg kamu suka dari dunia ini?"

http://ift.tt/2uK1v9S

Dan berkatalah Sayyidina Abu Bakar ra.

"Aku suka dari dunia ini 3 perkara:

1. Duduk-duduk bersamamu Rasulullah

2. Melihat wajah Mu ya Rasullah

3. Aku korbankan harta ku untuk Mu ya Rasulullah "

Lalu Rasulullah bertanya dengan Sayyidina Omar ra. "Bagaimana pula dengan mu ya Omar?"

Jawab sy Omar:

"Ada 3 perkara juga yang aku suka:

1. Membuat kebaikan walaupun dlm keadaan manusia tidak mengetahuinya.

2. Mencegah kemungkaran walaupun dalam keadaan terang-terangan

3. Berkata yg benar walaupun pahit "

"Dan bagaimana pula denganmu wahai Uthman?"

Berkata Sayyidina Uthman

"Ada 3 perkara yang aku suka:

1. Memberi makan

2. Memberi salam

3. Bersolat malam di waktu manusia tidur "

"Bagaimana pula dengan kamu wahai Ali?"

"Aku juga cintakan 3 perkara:

1.Memuliakan tetamu

2.Berpuasa di musim panas

3.Dan memukul musuh dgn pedang "

Kemudian bertanya Rasulullah pada Abu Dzar "Apa yang kamu suka di dunia ini?"

Berkata Sayyidina Abu Dzar

"Aku suka 3 perkara di dunia ini:

1.Lapar

2.Sakit

3.Mati "

Kemudian Rasullah bertanya, "Kenapa wahai Abu Dzar?"

Berkata Sayyidina Abu Dzar, "Aku sukakan lapar kerana untuk membersihkan hati. Aku sukakan sakit karena untuk mngurangkan dosa-dosaku. Aku sukakan maut karena untuk bertemu Tuhanku"

Kemudian bersabdalah Rasulullah saw :

"Aku cintakan dr dunia ini 3 perkara:

1. Wangi-wangian

2. Wanita yang solehah

3. Sembahyang menjadi penyejuk hatiku "

Kemudian di waktu itu turunlah malaikat Jibril as memberi salam pada Rasulullah dan para sahabat. Kemudian malaikat Jibril mengatakan

"Aku sukakan di dunia kamu ini 3 perkara:

1. Menyampaikan risalah

2. Menunaikan amanah

3. Cinta terhadap orang miskin "

Kemudian malaikat Jibril naik ke langit dan turun sekali lagi ke bumi dan berkata

"Sesungguhnya Allah SWT mengucapkan salam kepada kamu semua dan Allah swt berkata; Sesungguhnya Allah suka pada dunia kamu ini 3 perkara:

1. Lidah yang sentiasa berzikir

2. Hati yang sentiasa khusyuk

3. Jasad yang sabar menanggung ujian."


Tidak ada komentar:

Posting Komentar